INLEDNING

Extern samverkan

Många sjukskrivna individer som saknar en sjukpenninggrundande inkomst kan behöva hjälp och stöd av flera aktörer samtidigt. Beroende på var individen är aktuell kan olika samverkansformer vara relevanta.

Samordnade parallella insatser

Forskning, bland annat den så kallade BIP-studien, visar att samordnade parallella insatser är viktiga för en individs väg mot arbete eller studier. Störst skillnad gör en kombination av jobbfokuserade insatser tillsammans med hälsofrämjande, socialt främjande och/ eller kompetenshöjande insatser. En gemensam planering och samordning av insatser förhindrar att insatser krockar med varandra eller motverkar varandra. Att planeringen blir känd för samtliga parter möjliggör också för en planering utan glapp. Och individen slipper berätta om sin livssituation och planeringen hos andra aktörer om och om igen, när alla relevanta aktörer hör samma sak samtidigt.

Olika typer av extern samverkan

Samverkan ekonomiskt bistånd och Jobbtorg

Samverkan mellan ekonomiskt bistånd och Jobbtorg inleds när en person är aktuell hos båda parter och avslutas först när personen inte längre är aktuell hos endera part. Vid behov träffas individen, socialsekreterare och jobbcoachen för gemensamma avstämningar. Även andra tjänstepersoner samt anhöriga kan delta i dessa möten.

Rehabiliteringsförfrågan- komplement till läkarintyg

Vid en bedömning av ett läkarintyg som ligger till grund för en ansökan om ekonomiskt bistånd, kan frågetecken framkomma som socialsekreteraren inom ekonomiskt bistånd behöver ha svar på. Då kan socialsekreterare skicka en Rehabiliteringsförfrågan till vårdgivaren. Vårdgivaren svarar på Rehabiliteringsförfrågan och rätar ut frågetecken som tidigare funnits.

Samordnad individuell plan (SIP)

Samordnad individuell plan, SIP, är en samverkansform som socialtjänsten kan kalla hälso- och sjukvården till eller som hälso- och sjukvården kan kalla socialtjänsten till. Läs mer om SIP på vårdgivarguidens och SKRs webbplats.

Rehabiliteringssamverkan inom det Förstärkta samarbetet mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen

Rehabiliteringssamverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kan bli aktuellt för en individ som har ansökt om Samordning av rehabiliteringsinsatser. Läs mer om hur processen går till här.

Samverkan kommunen och Arbetsförmedlingen

Om tjänstepersoner inom kommunen önskar information och samverkan med Arbetsförmedlingen ska detta i första hand ske genom de kontaktvägar som beskrivs på Arbetsförmedlingens webbplats. Ibland behöver ansvarig socialsekreterare och arbetsförmedlare samverka med varandra i direktkontakt. Mellan Arbetsförmedlingens lokalkontor och olika delar av kommunens verksamhet kan övergripande samverkansöverenskommelser finnas.

Om ingen av dessa ingångar leder framåt i ett visst ärende, kan Kommunhubben vara aktuellt. Kontaktpersoner finns inom såväl stadsdelsförvaltningarna som Jobbtorgen och Arbetsförmedlingen.

FINSAM-team

FINSAM-team är en struktur för samverkan för arbetslivsinriktad planering och, vid behov, rehabilitering.

Tjänstepersoner vid Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommunen och hälso- och sjukvården kan anmäla individer till FINSAM-team.

De myndighetsgemensamma teamen träffar individen under ett möte för att ge information, vägledning och kunskap om vilka insatser och stöd som finns inom de olika myndigheterna och verksamheterna.

Mer information om FINSAM-team och anmälan hittar du här.


© Samordningsförbundet Stockholms stad i samarbete med Aventus AB